نقش آموزش و پرورش در مقابله با تغییر اقلیم: چالش‌ها، راهبردها و چشم‌اندازهای آینده
کد مقاله : 1961-CCSAMR
نویسندگان
الهه میرزاعلیان دستجردی1، عبدالرسول شفیعی دستجردی *2
1آموزش و پرورش استان اصفهان
2مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان
چکیده مقاله
تغییر اقلیم به عنوان پیچیده‌ترین چالش زیست‌محیطی قرن حاضر، نه تنها یک بحران فیزیکی، بلکه یک بحران اجتماعی-آموزشی محسوب می‌شود. سیستم‌های آموزشی در سراسر جهان، هم از اثرات مستقیم تغییر اقلیم تأثیر می‌پذیرند و هم نقش اساسی در تربیت نسل‌های آینده برای سازگاری و کاهش این پیامدها دارند. این مقاله مروری به بررسی ارتباط دوسویه بین تغییر اقلیم و آموزش و پرورش می‌پردازد. در ابتدا، تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم تغییر اقلیم بر دسترسی، برابری و کیفیت آموزش تحلیل می‌شود. سپس، نقش آموزش و پرورش به عنوان یک راهبرد کلیدی برای مقابله با تغییر اقلیم از طریق "آموزش تغییر اقلیم" مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مقاله چارچوب‌ها، اهداف و رویکردهای مختلف برای ادغام آموزش تغییر اقلیم در برنامه‌های درسی رسمی و غیررسمی را مرور کرده و چالش‌های پیش‌روی آن، از جمله کمبود آمادگی معلمان، محدودیت منابع و موانع سیاسی را برمی‌شمارد. در نهایت، راهبردهای عملی برای تقویت نقش آموزش و پرورش در ایجاد تاب‌آوری و ترویج اقدامات اقلیمی پایدار، از جمله تحول در برنامه درسی، توسعه حرفه‌ای معلمان و تبدیل مدارس به مراکز جامع اقلیمی ارائه می‌شود. نتیجه‌گیری کلی حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری در آموزش تغییر اقلیم نه تنها یک ضرورت آموزشی، بلکه یک سرمایه‌گذاری حیاتی برای تضمین آینده‌ای امن و پایدار برای همه است.
کلیدواژه ها
تغییر اقلیم، آموزش و پرورش، آموزش تغییر اقلیم، تاب‌آوری، برنامه درسی، توسعه پایدار، سواد اقلیمی
وضعیت: * پذیرفته شد، پوستر دریافت گردید، در لیست انتشار و صدور گواهی قرار گرفت