مروری بر آموزش تغییر اقلیم در نظام‌های آموزشی: چالش‌ها، اثرات و راهکارها
کد مقاله : 1706-CCSAMR
نویسندگان
الهه میرزاعلیان دستجردی1، عبدالرسول شفیعی دستجردی *2
1آموزش و پرورش استان اصفهان
2مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان
چکیده مقاله
تغییر اقلیم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های قرن حاضر، نه تنها بر محیط زیست و اقتصاد تأثیر می‌گذارد، بلکه بر سیستم‌های آموزشی نیز اثرات عمیقی دارد. این مقاله مروری بر ادبیات موجود در رابطه با ادغام آموزش تغییر اقلیم در برنامه‌های درسی، اثرات آن بر دانش، نگرش و رفتار دانش‌آموزان، و چالش‌های ناشی از تغییر اقلیم برای آموزش می‌پردازد. بر اساس جستجوی سیستماتیک در پایگاه‌های داده، ۵۳ مطالعه تجربی و چندین مرور مروری تحلیل شد. نتایج نشان‌دهنده اثرات متوسط تا بزرگ آموزش بر دانش اقلیمی (g=0.77) و اثرات کوچک‌تر بر نگرش (g=0.39) و رفتار (g=0.36) است. چالش‌هایی مانند اختلالات ناشی از رویدادهای حدی (مانند سیل و گرما) بر حضور و عملکرد آموزشی تأکید شده است. پیشنهادها شامل ادغام برنامه‌های آموزشی مبتنی بر استانداردهای ISO 10015 و تمرکز بر جوامع آسیب‌پذیر است. این مرور بر مطالعات ۲۰۰۸-۲۰۲۳ تمرکز دارد و نیاز به تحقیقات بیشتر در زمینه عدالت اقلیمی را برجسته می‌کند.
کلیدواژه ها
تغییر اقلیم، آموزش محیط‌زیستی، سواد اقلیمی، اثرات آموزشی، مرور سیستماتیک
وضعیت: * پذیرفته شد، پوستر دریافت گردید، در لیست انتشار و صدور گواهی قرار گرفت