تاثیرآموزشهای اثربخش در مدیریت منابع آبی و افزایش دانش سواد آبی در بین کشاورزان شهرستان کمیجان
کد مقاله : 1483-CCSAMR
نویسندگان
رضا تاج آبادی *1، امیر مرادی نژاد2، کریم اسکندر لی3
1پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی
2مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی
3مرکز تحقیقات کشاورزی گرگان
چکیده مقاله
عوامل آموزشی دارای بیشترین تأثیر بر میزان بهره گیری اقدامات مرتبط با مدیریت پایدار منابع آب در بین کشاورزان می باشند . همچنین آموزش بهره برداران محلی و ظرفیت سازی در آنها از طریق ارائه آموزشهای مناسب را از مؤلفه های اصلی موفقیت برنامه های مدیریت پایدار منابع آب می دانند. اهمیت این مسأله، با در نظر گرفتن گستردگی، فنی و چندبعدی بودن اقدامات مرتبط با مدیریت پایدار منابع آب کشاورزی از یک سو و پایین بودن سطح تحصیلات بیشتر کشاورزان در منطقه از سوی دیگر، دوچندان است.نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که کشاورزانی که در دوره های آموزشی-ترویجی درزمینه ی مدیریت آب کشاورزی شرکت داشته اند به مراتب گرایش و آمادگی ، درک، آگاهی و تعهد و باور بالاتری درزمینه مدیریت آب کشاورزی و استفاده از نوآوری های جدید داشته اند . آموزشهای موثر می تواند تأثیر به سزایی را جهت استفاده از فناوری های جدید جهت پایداری و مدیریت بهینه منابع آب سطحی و زیرزمینی که سبب پایداری کشاورزی در ابعاد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است، داشته باشد . نتایج نشان می دهد که با استفاده از ابعاد و مولفه های مدیریتی مورد بررسی در حوزه سواد آبی کشاورزان شهرستان کمیجان، همراه با تدوین سیاست گذاری ها و توسعه راهبردهایی در زمینه مدیریت منابع آبی، تقویت فرهنگ ترویجی، بهبود زیرساخت ها وارتقای ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی، می توان به بهبود و اصلاح فعالیت ها و اقدامات سازمانی در بخش کشاورزی دست یافت .
کلیدواژه ها
سواد آبی کشاورزان، شهرستان کمیجان ، مدیریت منابع آبی،سواد کشاورزی .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر، لازم است پوستر در 2 سایت زیر بارگذاری شود. https://ccsamr.greenmeeting.ir** https://ccsamr.areeo.ac.ir/author