ابعاد اجتماعی نظام‌های بهره‌برداری کشاورزی و نقش آموزش در ترویج پایداری
کد مقاله : 1191-CCSAMR
نویسندگان
مجتبی اخوان ارمکی *، ملیکا هاشمی، مسعود ورمنش
دانشگاه تهران
چکیده مقاله
نظام‌های بهره‌برداری کشاورزی در ایران با چالش‌های اجتماعی مانند مهاجرت روستایی، نابرابری جنسیتی و کمبود دانش فنی روبرو هستند. این مقاله با بررسی ۲۰۰ خانوار کشاورز در استان‌های شمالی و غربی، نشان می‌دهد که آموزش و ترویج می‌تواند بهره‌وری را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که ۶۵ درصد کشاورزان فاقد دسترسی به برنامه‌های آموزشی مدرن هستند. ابعاد اجتماعی شامل مشارکت زنان (تنها ۲۰ درصد) و نظام‌های سنتی مالکیت زمین است که پایداری را کاهش می‌دهد. پیشنهاد می‌شود برنامه‌های ترویجی دیجیتال و تعاونی‌های محلی برای تقویت ابعاد اجتماعی اجرا شود. این مطالعه بر پایه روش کیفی-کمی و تحلیل SWOT انجام شده است. علاوه بر این، تحلیل SWOT نشان داد که نقاط قوت شامل دانش بومی و شبکه‌های خانوادگی است، اما ضعف‌های اصلی در کمبود زیرساخت دیجیتال و سیاست‌های حمایتی ناکافی است. فرصت‌ها در گسترش پلتفرم‌های آموزشی آنلاین و تهدیدها در تشدید مهاجرت جوانان (سالانه ۱۵ درصد کاهش نیروی کار روستایی) نهفته است. نتایج تأکید می‌کند که برنامه‌های ترویجی مبتنی بر تعاونی می‌تواند مشارکت زنان را تا ۴۰ درصد افزایش داده و با ایجاد صندوق‌های اعتباری محلی، ماندگاری جوانان را تقویت کند. در نهایت، پیشنهاد می‌شود طرح ملی «ترویج دیجیتال روستایی» با هدف پوشش ۷۰ درصد خانوارهای کشاورزی تا سال ۱۴۰۸، از طریق اپلیکیشن‌های بومی، کارگاه‌های عملی و حمایت مالی دولت اجرا شود تا پایداری اجتماعی-اقتصادی بخش کشاورزی تضمین گردد.
کلیدواژه ها
نظام بهره‌برداری، آموزش کشاورزی، ترویج پایدار، ابعاد اجتماعی، مهاجرت روستایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر، لازم است پوستر در 2 سایت زیر بارگذاری شود. https://ccsamr.greenmeeting.ir** https://ccsamr.areeo.ac.ir/author